skip to main |
skip to sidebar
Egy Combino villamos árából az egész budapesti belvárosban ki lehetne építeni az önkiszolgáló közösségi kerékpárkölcsönző rendszert - és állítólag már folynak is tárgyalások erről.
Egyre több világváros központjában lehet rövid időre, legfeljebb néhány órára kedvezményesen kerékpárhoz jutni: Rómában például a múlt hét péntekjén vezették be a szolgáltatást a 2007-ben indult párizsi Vélib mintájára. Bécsben, Barcelonában, Stockholmban vagy éppen Koppenhágában már évek óta lehet pedálozva csökkenteni a szmogot és a zsúfoltságot a szinte mindenütt felvehető és leadható bérbiciklikkel.
Washingtonban június végén vezetik be a közösségi kerékpárkölcsönzés intézményét, és a magyar szakértők szerint Budapesten sem kell már sokáig várni a környezetbarát és praktikus közlekedési forma meghonosodására. „Egy Combino villamos egymilliárd forintba kerül. A becslések alapján nagyjából ekkora összegből a budapesti belvárosban is ki lehet építeni a rendszert" - nyilatkozta Bodor Ádám, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja. A miniszteri biztos szerint az ügyben már jó ideje zajlanak az egyeztetések. Ha meglesz az egyetértés az érintettek - elsősorban a főváros és a kerületek - között és lesz politikai akarat, akkor a döntéstől számított egy éven belül uniós támogatásból megvalósítható a beruházás.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az automata kölcsönzőket a helyiek használják - mondta az MTI-nek László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki szerint a jellemzően munkaidőben, reggeltől estig igénybe vehető szolgáltatás remekül kiegészíti a közösségi közlekedés különböző formáit. „A tipikus használó metróval, buszon, villamoson vagy vonattal érkezik a dugóktól sújtott belvárosba, aztán nyeregbe pattan és időben megérkezik. Az első félóra a legtöbb helyen ingyenes, utána pedig exponenciálisan növekszik a bérleti díj. Ez arra ösztönzi az embereket, hogy ne városnézésre vagy sportolásra használják a kerékpárt, hanem kizárólag közlekedésre és csak addig, ameddig feltétlenül szükséges."
A Kerékpárosklub több céggel tárgyal a budapesti hálózat kiépítéséről. A lehetséges befektetők egyelőre várnak, részben a közterületi reklámokra vonatkozó szabályozás miatt. „Budapesten a házfaltól az utcalámpán át a villamosok oldaláig szinte mindenhol lehet hirdetni. Túlkínálat van reklámfelületből, amely ezért olcsó, a rendszer üzemeltetőjének viszont a bicikliken és a kölcsönző állomásokon elhelyezett reklámok hozzák a bevételt" - mondta László János. A lehetséges befektetők másik fő problémája a biztonság. Attól tartanak, hogy a nyugat-európaihoz képest alacsonyabb életszínvonal miatt Budapesten még a speciális felszerelésű és festésű bérbicikliket is megérné ellopni.
Felhasználói oldalról a legnagyobb gondot a városi kerékpározással kapcsolatos félelmek jelentik. „A gyakorlott bringás tudja, hogy a Körúton a sáv közepén nem fogják elütni, aki viszont nem ismeri a viszonyokat, annak már a körúti sáv közepén kerekező bringás látványától is halálfélelme van. A szubjektív félelmeknek jelenleg nincs sok köze az objektív veszélyekhez, ezért felvilágosításra, szemléletváltásra van szükség, különben nem fogják használni a bérbicikliket" - figyelmeztet a legnagyobb magyar kerékpáros civil szervezet vezetője. Egyébként a klub legújabb vállalkozása is a szemléletváltást szolgálja: azt tervezik, hogy vásárolnak 25 kerékpárt, amelyeket hét napig ingyen használhat mindenki, aki a jogosítványát egy hétre letétbe helyezi a szervezetnél.
Forrás: Tudatos Vásárló
2 comments:
igen, igen, igen!
adjunk el egy combinot, és építsünk automata kerékpárkölcsönzőt! de miattam eladhatunk kettőt is...
egy négyest meg egy hatost, csak hogy vita ne legyen, én is benne vagyok!
Post a Comment